sâmbătă, 9 aprilie 2011

Joe Abercrombie - Taisul sabiei


Nici nu stiu cum sa incep. As vrea sa spun ca de mult n-am citit un fantasy care sa imi placa atat de mult, dar dupa cateva secunde mintea imi zboara la Martin si la Tolkien si mi se pare ca mint...Asadar, am sa reformulez: n-am citit de mult un fantasy cu personaje care sa ma fascineze asa cum au reusit sa o faca cele din trilogia lui Abercrombie. Subiectul este unul clasic, dar ceea ce reusesc sa faca din acest subiect personajele este cu totul alta poveste. Trebuie sa va atentionez ca este un fantasy pentru adulti, care nu lasa loc de amagiri si povesti cu happy end. Trebuie sa pleci la drum fara sa judeci pe nimeni si sa iei lucrurile asa cum ti le livreaza autorul. Daca faci acest lucru ti se va parea o aventura de neuitat, iar Sand dan Glokta, Logen Nine Fingers, Bayaz si toti ceilalti te vor urmari mult dupa ce vei fi terminat de citit. Linia dintre bine si rau este slab delimitata, nu exista eroi complet pozitivi si eroi complet negativi, fiecare parte considera ca dreptatea este de partea sa si ca pentru a invinge orice metode si orice sacrificii sunt justificate, ceea ce face povestea credibila. Abercrombie reuseste sa te seduca, asa incat ajungi sa placi personaje pe care in alt context si eventual in alta carte le-ai considera negative. Unii ar putea considera acest fantasy drept cinic, mie imi place sa cred - ca sa parafrazez spusele unui personaj din carte - ca este doar realist. Mi-ar placea sa aiba o continuare pentru ca pe undeva, povestea pare doar pe jumatate spusa...sau poate n-as fi vrut eu sa termine:).