luni, 22 martie 2010

Cartile copilariei

De o buna bucata de vreme incerc sa gasesc prin anticariate cartile pe care am invatat sa citesc, cartile care m-au facut sa devin dependenta de lectura, cartile care m-au invatat sa visez. Incep cu cele care mi-au deschis gustul:
- Basmele lui Hauff (cartea pe care am invatat sa citesc), in format mare, cu foaia densa, cu imagini alb negru pe care le-am colorat cu mare atentie cu o cutie de carioci chinezesti...
- Zanele din Valea Cerbului - una dintre cele mai frumoase carti romanesti de povesti pe care am vazut-o vreodata. A fost reeditata prin 90 de o editura obscura intr-un format mizerabil si cu o ilustratie urata, urata...
- Povestile lui Creanga - o editie tot de pe la 1979, carte cu coperti galbene pe care am iubit-o nespus.
- Aventurile lui Habarnam, evident editia albastra:)
- Cei trei grasani - care mi s-a parut de mica cam creepy, dar imi placea pentru ca era cartonata si colorata:)
- O culegere de povesti (Cenusareasa, Alba ca Zapada) intr-o editie cu ilustratii atat de frumoase incat si eu, baietoasa fiind, m-am visat datorita acestei carti pentru o secunda printesa..
- Jules Verne si revista Anticipatia (prima lectura Caverne de otel) care m-au transformat in devorator de SF si fantasy:)
- 1001 de nopti - volumele din BPT, dar si o editie cartonata din care nu aveam decat un singur volum, care m-a invatat sa privesc si sa recunosc o tapiserie persana...
- Basmele lui Vladimir Colin, o editie fara poze, dar superba.
- Alexandru Mitru - Din marile legende ale lumii - o editie ilustrata de pe la 1976.
- Shakespeare repovestit de Charles si Mary Lamb - citita noaptea, in timp ce eram singura acasa, parintii fiind plecati pentru ca se opera mama de ulcer:)

Si,recunosc ca nu pot sa ma gandesc la anii aceia fara sa imi amintesc de povestile spuse de bunica mea, bunica care transforma orice flecustent intr-un lucru de poveste. Dupa cum spunea bunicul meu care se oprea si el din treaba ca sa o asculte cu noi, copiii: "Lenuta, tu ar trebui sa fii inregistrata, asa de frumos le povestesti!"