luni, 1 martie 2010

Tennessee Williams - Memorii ale unui batran crocodil



Week-end-ul acesta am iesit cu o prietena in oras pentru a bate librariile si a spiona ce au reusit cei de la Librariile Alexandria sa faca in locul librariei noastre.:) Nu au reusit sa faca mare lucru (poate doar sa puna pe pereti in loc de carti genti de vreo 400 RON/buc...) si, ca urmare a acestei dezamagiri am sters-o sa ne clatim ochii la Avant-Garde. Acolo am dat peste aceste Memorii...norocul meu. Cu cateva saptamani in urma vazusem The Roman Spring of Mrs. Stone cu Helen Mirren asa incat cartea a fost mai mult decat bine-venita. Nu prea stiu ce sa scriu despre Memorii in sine...M-au emotionat, m-au contrariat, m-au provocat asa incat nu le-am lasat din mana pana ce nu le-am terminat. Am descoperit un Tennessee Williams capricios, indragostit, cinic, dar si profund atasat surorii sale. Am intrat gratie acestor Memorii intr-o lume populata de Elia Kazan, Gore Vidal, Carson McCullers si multi altii pe care va las sa-i descoperiti singuri. Am invatat ca dragostea este la fel pentru toata lumea si ca te echilibreaza daca este impartasita. Memoriile m-au facut sa imi pregatesc o lista lunga de filme pe care sper ca le voi putea vedea cat de curand...dat fiind faptul ca o mare parte din punerile in scena de care vorbeste TW in carte nu au fost niciodata inregistrate... Cat despre vreun volum in care sa se regaseasca toate piesele nu am stiinta...Au ramas filmele, filmele cu Vivien Leigh si Marlon Brando... Dintre pozele care insotesc textul este una care mi-a ramas legata de suflet. Este vorba de o fotografie a mamei autorului facuta, dupa scrie TW de "curtezanul ei favorit, dupa ce s-a maritat cu C.C. Williams." O carte care merita citita si simtita fie ca va place TW ori ba.

" Ce inseamna sa fii scriitor? As spune ca inseamna sa fii liber.

Stiu ca unii scriitori nu sunt liberi, ca sunt angajati profesional, ceea ce e cu totul altceva. (...)

A fi liber inseamna a-ti implini viata.

Inseamna un mare numar de libertati.

Inseamna libertatea de a te opri cand ai chef, de a te duce mai departe unde si cand ai chef, inseamna sa calatoresti pe ici pe colo, pretutindeni, sa iesi dintr-un hotel si sa intri in altul, sa fii trist sau fericit, fara nici o obstructie si fara prea mari regrete. "

Tennessee Williams