miercuri, 24 martie 2010

Despre Constantin Tanase si nu numai

Nu sunt o mare cititoare de ziare. Drept dovada, abia astazi mi-a cazut sub ochi un articol al lui Grigore Cartianu publicat in Adevarul in data de 18 februarie 2010. Mi-a placut tot articolul, dar m-a impresionat mai ales o povestioara care il are ca personaj central pe Constantin Tanase. Am sa reproduc o bucata din articolul mentionat cu precizarea ca ar merita citit integral:
"I-as aminti doar ca a existat un actor pe nume Constantin Tanase. Unul care, povestesc martorii vremii, n-a ezitat sa satirizeze Armata Rosie, care in vara anului 1944 navalise in Romania. Tanase a taxat pe scena, intr-un cuplet, obiceiul ostasilor sovietici de a "rechizitiona" ceasuri de la populatia civila, pe care o soma cu formula "Davai ceas". Acel cuplet a ramas celebru:
"Rau era cu "der, die, das"
Da-i mai rau cu "Davai ceas"
De la Nistru pan' la Don -
Davai ceas, davai palton.
Davai ceas, davai mosie,
Haraso tovarasie".
Constantin Tanase a fost arestat si somat sa nu mai joace piesa. Surpriza insa: la urmatorul spectacol, marele actor a aparut pe scena intr-un pardesiu imens, cu "ciorchini" de ceasuri pe ambele maini. Apoi, fara sa scoata un cuvant, si-a deschis pardesiul, scotand un imens ceas cu pendula. Aratand spre acesta, a spus doar atat: "El tic, eu tac; el tic, eu tac." Se intampla in august 1945 la capatul unui an de ocupatie sovietica."